|
Odborná skupina pro nutrici (OSpN) -
Aktuality OSpN
|
|
Podle nové studie publikované v časopise American Journal of Epidemiology mají ženy, které konzumují více zeleniny snížené riziko vzniku rakoviny prsu.
Výzkum sledoval 51.928 černošských žen. Ženy, které konzumovali dvě a více porcí zeleniny denně měli o 43% nižší riziko vzniku rakoviny prsu ve srovnání s ženami, které jedli méně než čtyři porce zeleniny týdně. Brukvovité zeleniny (např. brokolice, květák, kapusta) a mrkev měl největší vliv na snížení rizika vzniku rakoviny prsu.
Boggs DA, Palmer JR, Wise LA, et al. Fruit and Vegetable Intake in Relation to Risk of Breast Cancer in the Black Women's Health Study. Am J Epidemiol. Published ahead of print October 11, 2010. doi: 10.1093/aje/kwq293 |
|
Odborná skupina pro nutrici (OSpN) -
Aktuality OSpN
|
|
Reakce na článek, který byl uveřejněn dne 24. 6. 2010 na novinky.cz: Těhotné vegetariánky stravou ohrožují vývoj mozku dítěte
Článek je nejen nevědecký, ale je i snůškou nesmyslů a protimluv.
Jeví se mi, že některá tvrzení ani nemohla Bc. Gabriela Knosová vyslovit, ale že si spíše autorka článku Karolina Zarzycká spletla, jak se říká, průvan s průjmem. Např. věta: „Obvykle ale přijímají (vegetariáni) málo polynenasycených mastných kyselin, protože nejedí maso, a to ani ryby.“ Potraviny živočišného původu obsahují převážně nasycené mastné kyseliny a naopak potraviny rostlinného původu obsahují převážně polynenasycené mastné kyseliny. Je to tedy přesně naopak a tím i naopak plus pro vegetariány.
|
|
Celý článek...
|
|
Odborná skupina pro nutrici (OSpN) -
Podpora ke stravování v MŠ
|
|
V roce 1993 byl vyhláškou MŠMT ČR č. 48/1993 Sb. vymezen spotřební koš pro lakto-ovo-vegetariánské stravování dětí v mateřských školách a pravidla pro zavedení tohoto způsobu stravování všech takto stravovaných děti. Od vydání vyhlášky došlo v ČR mnohokrát (1995 Frýdek Místek, 1998 Brno, 1999 Jilemnice – Hrabačov) ke znemožňování zavedení a uplatnění tohoto způsobu stravování z důvodů nevhodně stanovených doporučených dávek živin a spotřebního koše ve výše uvedené vyhlášce. V roce 2010 dochází k diskusi zda musí vegetariánský jídelníček obsahovat vejce.
|
|
Celý článek...
|
|
AKTUALITY -
Různé aktuality
|
Jedny z nejprodávanějších sladkostí přestaly být vhodné pro vegetariány. Výrobce tyčinek Mars, Twix nebo Snickers, společnost Masterfood, totiž oznámil, že při výrobě svých čokoládových výrobků začal používat přísady živočišného původu. Píše o tom server BBC. [ více ]
|
|
Odborná skupina pro výživové směry -
Aktuality
|
|
DILLÍ - Indičtí vědci jsou ohromeni výsledky testů, které dělali dva týdny třiaosmdesátiletému jogínovi Prahladu Džanimu, jenž o sobě tvrdí, že více než 70 let už nejí ani nepije. Celý článek si přečtete na lidovky.cz. Informaci o více než dvaceti dalších breathariánech najdete zde.
|
|
Odborná skupina pro nutrici (OSpN) -
Aktuality OSpN
|
|
Kelly D. Brownell, Ph.D., Thomas Farley, MD, MPH, Walter C. Willett, MD, Dr.PH, Barry M. Popkin, Ph.D., Frank J. Chaloupka, Ph.D., Joseph W . Thompson, MD, MPH, a David S. Ludwig, MD, Ph.D. Spotřeba cukru v jim slazených nápojích je spojena s rizikem vzniku obezity, diabetu a onemocnění srdce1,2,3, Jsou to pádné důvody pro snížení spotřeby těchto nápojů. Cukrem slazené nápoje jsou nápoje , které obsahují sladidla, jako sacharóza, ovocný cukr nebo koncentráty z ovocných šťáv, které mají podobné metabolické účinky.
Zdanění bylo navrženo jako prostředek ke snížení příjmu těchto nápojů, a tím i snížení nákladů na zdravotní péči a také jako prostředek generování výnosů, které vlády mohou využít pro podporu zdravotních programů.4,5,6,7 . [Plný text tohoto článku v AJ]. |
|
Odborná skupina pro výživové směry -
Aktuality
|
Biopsychosociální přístup ke zdraví a nemoci, G. Engel (1977, 1980):
Zdraví jednotlivé buňky v osobě závisí na celkovém zdraví osoby.
Stejným způsobem je i zdraví osoby závislé na
- zdravé (celé) rodině
- zdravé (celé) komunitě
- zdravé (celé) společnosti
- zdravém (celém) světe
Praktická ukázka na příběhu z každodenního života
|
|
Celý článek...
|
|
Odborná skupina pro nutrici (OSpN) -
Odborné organizace a instituce
|
Physicians Committee for Responsible Medicine (PCRM). Lékařský výbor pro zodpovědnou medicínu. Společnost byla založena v roce 1985 jako nezisková organizace, která podporuje preventivní medicínu, provádí klinický výzkum, a vybízí k vyšším standardům etiky a efektivity v oblasti výzkumu.Site index>>
|
|
Celý článek...
|
|
Odborná skupina pro environmentální vlivy výživy -
Aktuality OSpE
|
|
Petr Ledvina, Ekologický institut Veronica, psáno pro časopis Veronica č. 5/2009 Český překlad shrnutí celé studie Bio: Zachránce klimatu? (12 stran) Ekologické zemědělství není samo o sobě zachráncem klimatu. Teoreticky může snížit emise o 15 až 20 %, ovšem pokud mají průmyslové země do poloviny století snížit emise o 60 až 80 %, nelze to v dlouhodobých klimatických cílech považovat za dostatečné. Rozhodující je změna životního stylu.
|
|
Celý článek...
|
|
Odborná skupina pro výživové směry -
OSpS odborné články
|
|
Existuje mnoho různých diet či způsobů stravování. V níže uvedeném přehledu jsem se pokusil co nejvíce celou problematiku zjednodušit tak, aby tento přehled byl snadno srozumitelný a hlavně vedl k základní orientaci v dnes prezentovaných názorech odborné i laické veřejnosti.
|
|
Celý článek...
|
|
Odborná skupina pro environmentální vlivy výživy -
Aktuality OSpE
|
|
Mistryně Ching Hai je světově uznávaná duchovní učitelka, humanitární aktivistka, umělkyně. Dokument uvádí návod, jak zastavit až 80 % globálního oteplování, odstranit hlad ve světě, zastavit války, napomoci míru, uvolnit vodu Země a také mnoho dalších vzácných zdrojů, hodit záchranné lano planetě i lidstvu. Zkráceně, velice rychle zastavit mnoho globálních problémů, kterým teď právě čelíme.
|
|
Celý článek...
|
|
Odborná skupina pro výživové směry -
Historie vegetariánství
|
Výraz vegetariánství má kořeny v latinském vegetus, což znamená čerstvý, čilý, zdravý, i žijící a životný. Vegetariánství je součástí mnoha kultur a jsou místa na zemi, kde se masu vyhýbá většina lidí.
|
|
Celý článek...
|
|
AKTUALITY -
Různé aktuality
|
Krátké vídeo o tom, že se s býkem dá na dobré věci vždy domluvit.
|
|
Celý článek...
|
|
Odborná skupina pro environmentální vlivy výživy -
Aktuality OSpE
|
|
Na dotazy České společnosti pro výživu a vegetariánství odpovídá Jeho Svatost mahámandaléšvar paramhans svámí Mahéšvaránanda, autor systému Jóga v denním životě, v němž propojil starodávnou jógovou tradici se svým duchovním poznáním a s výsledky bádání moderní vědy.
|
|
Celý článek...
|
|
Odborná skupina pro nutrici (OSpN) -
Aktuality OSpN
|
|
Praha - Vegetariánská strava může pomoci lidem s cukrovkou druhého typu víc než diabetická dieta. Ukázala to půlroční studie, kterou provedlo Centrum diabetologie při Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM). Podle lékařů to může znamenat změnu v doporučených jídelníčcích pro nemocné. Cukrovka druhého typu souvisí s nezdravým životním stylem, v Česku jí trpí 700.000 lidí. Vydal Magazín České noviny.cz 12.11.2009, 17:40. Celý článek najdete zde |
|
Cesta ke zdraví -
O projektu
|
|
Základním cílem projektu je propagace stravy dle Hippokratova doporučení:
„Nechť tvá strava je tvým lékem, a ne tvůj lék tvojí stravou."
Vegetariáni již prošlapali cestu, kterou dnes odborníci na výživu doporučují celé populaci v hospodářsky vyspělých zemích:
-
- snížit konzumaci potravin živočišného původu
- zvýšit procento obilovin převážně s využitím všech složek zrna, na úkor výrobků z bílé mouky
- zvýšit konzumaci luštěnin, zeleniny, ovoce a olejnatých semen
ČSVV chce projektem Cesta ke zdraví nabídnout svým spoluobčanům pozitivní praktické zkušenosti vegetariánů s těmito moderními trendy ve výživě.
Projektem chce ČSVV podpořit "Akční plán zdraví a životního prostředí České republiky", vytyčený vládou již v roce 1998 a přijetí nových doporučených dávek živin (DDŽ), o kterém rozhodlo Ministerstvo zdravotnictví. Tyto nové DDŽ jsou mnohem blíže vegetariánskému než současnému konvenčnímu způsobu stravování.
Projekt by měl nastartovat další aktivity spojené se zaváděním „Stravy podporující zdraví“ do každodenního života. A to jak subjekty zapojenými do projektu tak i dalšími. Realizací projektu se ČSVV také připojuje k oslavám Světového dne vegetariánství (1. října).
|
|
Odborná skupina pro nutrici (OSpN) -
Aktuality OSpN
|
|
Nově publikovaná práce v časopise Diabetologia přidává další důkazy, které spojují vliv spotřeby masa na riziko diabetu. Lidí, kteří jedli nejvíce masa měli nejvyšší riziko diabetu 2. typu. Příjem červeného masa a masných výrobků zvyšoval o 21 a 41 procent riziko diabeu 2. typu. Studie byla systematickým přezkoumáním dat shromažděných z 12 předchozích studií.
Aune D, G Ursin, Veierod MB. Spotřeba masa a riziko diabetu 2. typu: Systematický přehled a meta-analýzy studií kohort. Diabetologia. 2009, 52:2277-2287. November 2009, Volume 52, Issue 11, Pages 2277-2287 "Meat consumption and the risk of type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis of cohort studies" Authors: D Aune, G Ursin, M B Veierod |
|
Odborná skupina pro nutrici (OSpN) -
Aktuality OSpN
|
|
Studie z roku 2007 (Meat consumption and risk of breast cancer in the UK Women's Cohort Study) zjistila, že největší riziko onemocnění rakovinou prsu měly ženy, které jedly nejvíce masa (103 g /den). British Journal of Cancer (2007) 96 , 1139–1146. |
|
|