|
Odborná skupina pro výživové směry -
OSpS odborné články
|
|
Existuje mnoho různých diet či způsobů stravování. V níže uvedeném přehledu jsem se pokusil co nejvíce celou problematiku zjednodušit tak, aby tento přehled byl snadno srozumitelný a hlavně vedl k základní orientaci v dnes prezentovaných názorech odborné i laické veřejnosti.
|
|
Odborná skupina pro nutrici (OSpN) -
Výživová doporučení
|
Env-rizika-stravy
Názorové postoje odborných institucí k environmentálním rizikům stravy
- Produkce masa je vraždou životního prostředí (New Scientist, 2007)
- “Aby se pouze předešlo dalšímu zhoršování současné situace životního prostředí na planetě, výroba masa se musí snížit na polovinu”. (WHO FAO, 2006)
- Vegetariánství se jeví jako nejvýznamnější cesta k dosažení udržitelného rozvoje lidstva. UNESCO (2004), WHO FAO (2006)
|
|
Odborná skupina pro environmentální vlivy výživy -
Aktuality OSpE
|
Mistryně Ching Hai je světově uznávaná duchovní učitelka, humanitární aktivistka, umělkyně. Dokument uvádí návod, jak zastavit až 80 % globálního oteplování, odstranit hlad ve světě, zastavit války, napomoci míru, uvolnit vodu Země a také mnoho dalších vzácných zdrojů, hodit záchranné lano planetě i lidstvu. Zkráceně, velice rychle zastavit mnoho globálních problémů, kterým teď právě čelíme.
|
|
Odborná skupina pro environmentální vlivy výživy -
Aktuality OSpE
|
|
Na dotazy České společnosti pro výživu a vegetariánství odpovídá Jeho Svatost mahámandaléšvar paramhans svámí Mahéšvaránanda, autor systému Jóga v denním životě, v němž propojil starodávnou jógovou tradici se svým duchovním poznáním a s výsledky bádání moderní vědy.
|
|
|
AKTUALITY -
Různé aktuality
|
Krátké vídeo o tom, že se s býkem dá na dobré věci vždy domluvit.
|
|
Odborná skupina pro nutrici (OSpN) -
Aktuality OSpN
|
|
Nově publikovaná práce v časopise Diabetologia přidává další důkazy, které spojují vliv spotřeby masa na riziko diabetu. Lidí, kteří jedli nejvíce masa měli nejvyšší riziko diabetu 2. typu. Příjem červeného masa a masných výrobků zvyšoval o 21 a 41 procent riziko diabeu 2. typu. Studie byla systematickým přezkoumáním dat shromažděných z 12 předchozích studií.
Aune D, G Ursin, Veierod MB. Spotřeba masa a riziko diabetu 2. typu: Systematický přehled a meta-analýzy studií kohort. Diabetologia. 2009, 52:2277-2287. November 2009, Volume 52, Issue 11, Pages 2277-2287 "Meat consumption and the risk of type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis of cohort studies" Authors: D Aune, G Ursin, M B Veierod |
|
Odborná skupina pro nutrici (OSpN) -
Aktuality OSpN
|
|
British Journal of Cancer uveřejnil v roce 2008 výsledky studie, která zkoumala souvislosti mezi spotřebou živočišných potravin, bílkovin a vápníku ve vztahu k riziku rakoviny prostaty u 142 251 mužů. Výsledky podporují hypotézu, že vysoký příjem bílkovin a vápníku z mléčných výrobků, může zvýšit riziko rakoviny prostaty. Pozitivně byl spojen s rizikem rakoviny prostaty příjem vápníku z mléčných výrobků, ale již ne příjem vápníku z jiných potravin. British Journal of Cancer (2008) 98 , 1574–1581.
Naopak studie (Diet, vegetarian food and prostate carcinoma among men in Taiwan) z roku 2005 ukazuje, že příjem nízkotučné místní vegetariánské stravy má ochranný účinek proti karcinomu prostaty u mužů. British Journal of Cancer (2005) 93 , 1057–1061. |
|
KNIHY -
Výživa pro člověka a Zemi - Christian Opitz
|
|
8. kapitola 4. dílu - Výživa pro nový svět XXX. ukázka z knihy Výživa pro člověka a Zemi od Christiana Opitze
|
|
Odborná skupina pro environmentální vlivy výživy -
Aktuality OSpE
|
Lidé se musejí stát vegetariány, pokud má svět zvládnout globální oteplování, argumentuje britský ekonom Lord Stern. "Maso je plýtváním vody a produkuje velké množství skleníkových plynů. Vytváří obrovský tlak na světové zdroje. Vegetariánská strava je lepší." Emise metanu od krav a prasat je podstatným zdrojem skleníkových plynů. Metan má 23x silnější dopad než kysličník uhličitý jako plyn, který způsobuje globální oteplování.
Celý článek najdete na Britských listech zde. |
|
|
Odborná skupina pro nutrici (OSpN) -
Aktuality OSpN
|
|
Praha - Vegetariánská strava může pomoci lidem s cukrovkou druhého typu víc než diabetická dieta. Ukázala to půlroční studie, kterou provedlo Centrum diabetologie při Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM). Podle lékařů to může znamenat změnu v doporučených jídelníčcích pro nemocné. Cukrovka druhého typu souvisí s nezdravým životním stylem, v Česku jí trpí 700.000 lidí. Vydal Magazín České noviny.cz 12.11.2009, 17:40. Celý článek najdete zde |
|
Odborná skupina pro nutrici (OSpN) -
Aktuality OSpN
|
|
Studie z roku 2007 (Meat consumption and risk of breast cancer in the UK Women's Cohort Study) zjistila, že největší riziko onemocnění rakovinou prsu měly ženy, které jedly nejvíce masa (103 g /den). British Journal of Cancer (2007) 96 , 1139–1146. |
|
Odborná skupina pro nutrici (OSpN) -
Aktuality OSpN
|
|
Londýn - Vegetariáni mají daleko větší šanci, že nedostanou rakovinu. Alespoň určité typy ne. Tvrdí to rozsáhlá studie, kterou publikoval britský časopis zabývající se rakovinnými onemocněními British Journal of Cancer. Celý článek najdete Aktuálně cz zde. Původní zdroj: British Journal of Cancer (2009) 101, 192–197. |
|
Odborná skupina pro environmentální vlivy výživy -
Aktuality OSpE
|
|
autoři: Robert Goodland and Jeff Anhang
Hospodářská zvířata a změny klimatu: Co když klíčovými aktéry v oblasti klimatických změn jsou ... krávy, prasata a slepice?
|
|
Odborná skupina pro nutrici (OSpN) -
Aktuality OSpN
|
Tento měsíc vědci zjistili, že konzumace ryb nijak nesnižuje riziko srdečního selhání. Během 11-letého výzkumu 5000 mužů a žen z nich dostalo těmeř 670 infarkt.U těch, kteří konzumovali velké množství ryb, se neprojevil žádný ochranný účinek ve srovnní s ostatními. Tento výzkum byl součástí Rotterdamské studie v Nizozemsku, kde je srdeční selhání stejně běžné jako u všech západních národů. Dijkstra SC, Brouwer IA, van Rooij FJA, Hofman A, Witteman JCM, Geleijnse JM. Intake of very long chain n-3 fatty acids from fish and the incidence of heart failure: the Rotterdam Study. Eur J Heart Fail. 2009;11:922-928. |
|
|
|
|
<< Začátek < Předchozí 1 2 3 4 5 Další > Konec >>
|